А Ви поряд з дитиною у цьому небезпечному квесті?

Чому підлітки чинять необдумано й що з цим можна зробити батькам та в школі?

А ВИ ПОРЯД З ДИТИНОЮ У ЦЬОМУ НЕБЕЗПЕЧНОМУ КВЕСТІ?

Останніми днями Інтернет та телепростір заполонила інформація про небезпечні експерименти підлітків та їх трагічні наслідки.
Що це? Дитячий максималізм, цікавість, відсутність критичного мислення, згубний вплив соцмереж чи усвідомлене рішення позбавити себе життя?

Думаю, що, навіть, самі діти до кінця не розуміють, що це?

Для нас, дорослих, важливо знайти відповіді на такі питання: Які причини таких небезпечних експериментів та як уберегти дітей від таких вчинків?

Отже, ЧОМУ? Та ЩО РОБИТИ?

У позитивній психотерапії Пезешкіана є модель балансу, яка складається із 4 найважливіших життєвих сфер: Тіло, Діяльність, Контакти, Сенси. У цьому ракурсі і будемо розглядати.

ПЕРША ПРИЧИНА може знаходитися на рівні ТІЛА. На фізичному рівні підлітки переживають гормональну перебудову, часту зміну настрою, апатію, нерівномірний розвиток частин тіла, незадоволеність своєю зовнішністю, неприйняття свого тіла. Крім того, у цьому віці ще недостатньо сформовані частини мозку, що відповідають за контроль та критичність.

ЧИМ ДОПОМОГТИ ДИТИНІ НА ТІЛЕСНОМУ РІВНІ?

Нам не під силу відмінити складнощі підліткового віку, але ми можемо допомогти дитині його спокійніше пережити.

- Ставтеся толерантніше до емоційних вибухів дитини. Пам’ятайте, це говорить не Ваша дитина, а її гормони. Почекайте кілька хвилин, поки вона заспокоїться, а потім у спокійному тоні поясніть, що розумієте її почуття, але Вам є неприємною така форма спілкування.

- Давайте дитині час побути наодинці. Лежати і нічого не робити. Це не про лінь, а про фізіологічну потребу у відпочинку та відновленні.

- Фізична привабливість є для дитини надважливою. Тому допоможіть дитині покращити свій зовнішній вигляд. Допоможіть у догляді за обличчям, тілом, з вибором одягу. Підтримуйте у заняттях спортом, танцями та іншими способами догляду за тілом.

 ПРИЧИНА ДРУГА може бути на рівні ДІЯЛЬНОСТІ.

Чим зайнята Ваша дитина протягом дня? Яке її навантаження?

Хибною є думка, що у весь день дитини має бути розписаним до хвилини і тоді у неї не буде часу на дурниці. Так само шкідливо, коли дитина зовсім нічим не зайнята та не має захоплень.

Надмірна зайнятість може призвести до перенавантажень, емоційного виснаження та соматичних захворювань на цьому фоні. Якщо ж у дитини недостатньо у житті діяльності, тоді може виникати інтерес спробувати небезпечні, але такі заманливі пропозиції.

Небезпечні думки можуть виникати і в першому, і в другому випадках.

Саме тому в житті дитини є важливим баланс (час і для справ, і для відпочинку).

ЯК БАТЬКИ МОЖУТЬ ДОПОМОГТИ ДИТИНІ ЗНАЙТИ СЕБЕ В ДІЯЛЬНОСТІ ТА УЛЮБЛЕНІЙ СПРАВІ?

Найважливіше – донести дитині, що діяльність – це не лише про навчання у школі, про виконання домашніх завдань та справ по господарству. Це ще й хобі, захоплення, інтереси, де дитина не лише витрачає свій час та енергію. Від улюблених справ вона ще й надихається енергією, натхненням, додає задоволення у своє життя.

Погодьтеся, такій дитині не до сумнівних челенджів. Швидше за все, вона буде розповідати та виставляти відео про свої захоплення.

 ПРИЧИНА ТРЕТЯ – в КОНТАКТАХ.

Це та сама увага та спілкування з дитиною, про які говорять. Завжди і всі. Але вона все одно залишається актуальною.

Дійсно, якщо дитина не має довірливого спілкування серед близьких людей, то вона його шукатиме на стороні. І добре, якщо це буде хтось із педагогів, яким дитина довірилася. Або сусідка, що так схожа на бабусю. А якщо це компанія із сумнівними цінностями або незнайомець за аватаркою в Інтернеті?

А для дитини не важливо, хто це.

Головне, що її СЛУХАЮТЬ, ЧУЮТЬ, РОЗУМІЮТЬ, РОЗДІЛЯЮТЬ ПОЧУТТЯ.

ЩО РОБИТИ, запитаєте Ви? СПІЛКУВАТИСЯ. Не повчати, вичитувати, допитувати чи соромити. А слухати, чути, розуміти, розділяти почуття. Нічого не нагадує? Ото ж, а куратори це добре вміють. Але у Вас є великий бонус. Ви знаєте свою дитину 13, 14, 15…років. І, найголовніше, щиро любите її.

Тому вчіться будувати довірливі стосунки з власною дитиною, щоб не будував хтось інший.

І, ЧЕТВЕРТА ПРИЧИНА, але найбільш глибинна – на рівні СЕНСІВ, ФАНТАЗІЙ, ЦІННОСТЕЙ.

Нам, дорослим, здається, що підлітки – це ще діти, вони нічого не розуміють і не знають життя. Але, навіть, з таким невеликим досвідом вони намагаються шукати свій сенс життя, своє місце у ньому.

А що завжди поряд із життям? Правильно. Смерть. Саме тому тема смерті, потойбіччя, привидів та вампірів є такою цікавою та привабливою. І чим більше вона табуйована у суспільстві чи сім’ї, тим цікавіша для підлітків.

Можливо, дійсно варто щиро говорити з дитиною на тему смерті, якщо в неї є потреба дізнатися більше.

Це і про обговорення комп’ютерних ігор, де є по кілька життів та створюється ілюзія, що можна відновитися.

Це і про дати право дитині відгорювати за померлою домашньою тваринкою, а не бігти купувати нову.

Це і про щиро поділитися своїми думками та переживаннями про життя та смерть, які у Вас виникали у підлітковому віці. А вони точно були. Я знаю. Сама така була.

І, на завершення, пам’ятайте, ніхто не може пройти цей складний період за Вашу дитину. Це її шлях. Але Ви можете бути поряд. Щоб підтримати чи прийти на допомогу. Коли дитина покличе. А вона обов’язково покличе. Бо ви найрідніші.

Правда ж?
(c) Наталія Коваль